דרכון ביומטרי : הנפקה, חידוש וכל הפרטים על הוצאת דרכון ישראלי בשנת 2020

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
דרכון ביומטרי : הנפקה, חידוש וכל הפרטים על הוצאת דרכון ישראלי בשנת 2020
ציון גולשים:
5/5
חידוש דרכון ביומטרי המדריך המלא

בשנים האחרונות, יש שיח ציבורי נרחב בנוגע למעבר לתיעוד ביומטרי בכלל ולגבי השימוש בדרכון ביומטרי בפרט. מדובר בנושא מעט טעון, המעלה שאלות רבות כגון האם הנפקת דרכון ביומטרי מהווה סכנה לפרטיות, האם ישנה אפשרות לבחור בין חידוש דרכון ביומטרי לחידוש דרכון רגיל וכו'. במאמר זה ננסה לתת מענה לכל השאלות האלו ולשפוך מעט אור על הנושא המורכב והמבלבל הזה. 

תחילה, קצת רקע…

בשנת 2013, לאחר חקיקת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע החליט משרד הפנים לקיים פיילוט של הנפקת דרכונים ביומטריים לכל מי שיהיה מעוניין בכך. בשלב זה, כל אזרח במדינת ישראל שרצה לבצע חידוש דרכון, יכול היה לבחור האם הוא מעוניין בהנפקת דרכון ביומטרי או בהנפקת דרכון רגיל. 

הפיילוט הגיע לסיומו בסוף מאי 2017, וכבר מחודש יוני החלו בהנפקת דרכונים ביומטריים בלבד. זאת אומרת שנכון להיום, גם אם אדם מחזיק בדרכון רגיל שפג תוקפו, אין באפשרותו לקבל דרכון רגיל במעמד החידוש, אלא רק דרכון ביומטרי.

הנפקת דרכון ישראלי

רוצים לדלג במהירות לאחד מהנושאים שבדף זה? 

פשוט הקליקו על הכותרת המבוקשת ברשימה הבאה:

אבל רגע, מה זה בכלל אומר תיעוד ביומטרי?

מדובר בטכנולוגיה אשר מתבססת על מאפייניו הפיזיים הייחודיים של כל אדם כדוגמת טביעת אצבע ותווי פנים. כל המידע הביומטרי שנאסף נשמר במאגר אותו מנהלת הרשות לניהול המאגר הביומטרי. הטכנולוגיה הזו אמורה לסייע במניעת מקרים של זיופים וגניבת זהות, אך השאלה המתבקשת היא, מה קורה אם המאגר הביומטרי ידלוף החוצה? 

לכן, חשוב לדעת שלכל אדם ניתנת האפשרות לבחור האם טביעת האצבע שנלקחה ממנו במעמד הנפקת הדרכון הביומטרי, תועבר למאגר או לא. בחירה זו תשפיע על תוקף הדרכון אותו יקבל.

הנפקת דרכון ביומטרי עם הסכמה להעברת טביעת אצבע למאגר, תקנה לו תוקף לעשר שנים. לעומת זאת, אדם שיבחר שלא להעביר את טביעת האצבע שלו למאגר, יקבל דרכון ביומטרי בעל תוקף לחמש שנים בלבד. 

דרכון על רקע דגל ישראל

איך מנפיקים דרכון ביומטרי?

חשוב לדעת שבעקבות המעבר לתיעוד ביומטרי, השתנה אופן הנפקת הדרכונים מכפי שהיה קודם. 

כיום, על מנת לחדש דרכון או להנפיק דרכון, יש צורך לקבוע תור מראש לאחת מלשכות רשות האוכלוסין וההגירה. זימון התור נעשה באופן מקוון דרך האתר של רשות האוכלוסין וההגירה

לאחר זימון התור, יש אפשרות לשלם את האגרה על הנפקה או חידוש דרכון באתר. על מנת להוזיל את עלויות תשלום האגרה, מומלץ לשלם באתר של רשות האוכלוסין וההגירה ולא בלשכה עצמה. באתר, תחויבו בעלות מופחתת שאף תהיה נמוכה יותר בחודשי החורף מאשר בחודשי הקיץ ( 155 ש"ח באתר לעומת 270 ש"ח בלשכה). במידה ואתם חיילים בשירות חובה, קבע או מילואים, הנכם זכאים להנחה בגובה 50%. כאן תוכלו לראות את כל המידע על התעריפים המוזלים.  

השלב הבא לפני ההגעה ללשכת האוכלוסין וההגירה לצורך הנפקת הדרכון עצמו, הוא לוודא שיש בידיכם את כל המסמכים הנדרשים. מהם אותם מסמכים אתם שואלים? או, טוב ששאלתם!

  • תעודת זהות (רישיון נהיגה לא תופס! חייבים להביא את תעודת הזהות)
  • אם מדובר בחידוש דרכון בגלל כל סיבה שהיא (אבד\נגנב\הושחת\פג תוקף\דפים מלאים) יש להביא את הדרכון הישן שלכם! 

חשוב לדעת! במעמד הוצאת דרכון ביומטרי תתבקשו להצטלם במקום ולתת טביעת אצבע של האצבע המורה בכל יד. לכן, אין צורך בהבאת תמונת פספורט ללשכה (מומלץ להגיע עם תמונת פספורט כשמדובר בהוצאת דרכון עבור ילדים עד גיל 6). 

זהו! כל שנותר עכשיו הוא להגיע ללשכה במועד שקבעתם. 

הוצאת דרכון ביומטרי
דרכון ביומטרי ישראלי

הטיסה מתקרבת והרגע קלטת שהדרכון לא בתוקף- מה עושים?!

קודם כל- לא נלחצים, כי יש מה לעשות!

אם נותרו 48 שעות או פחות עד למועד הטיסה:

ישנו הליך מהיר של חידוש דרכון בנמל התעופה בן גוריון. למעשה מדובר בדרכון זמני אותו ניתן להנפיק בעמדה של רשות האוכלוסין וההגירה בנתב"ג. 

התנאי להוצאת דרכון זמני הוא שנותרו לכל היותר 48 שעות עד למועד הטיסה שלכם. כלומר, אם יש לכם יותר מ 48 שעות עד למועד הטיסה, לא תוכלו להשתמש בשירות זה. 

במידה והנכם עונים על הקריטריון להנפקת דרכון זמני, תאלצו לשלם לא פחות מ 830 ש"ח לאדם מעל גיל 18 ו- 425 ש"ח עבור קטין מתחת לגיל 18. 

חשוב לקחת בחשבון שאם נעשה שירות בשימוש זה בגלל שמדובר בדרכון שאבד\נגנב\הושחת, העסק הזה יהפוך להיות יקר יותר (1105 ש"ח לאדם מעל גיל 18). 

חשוב להביא אתכם: 
– דרכון ישן (במידה והוא לא אבד\נגנב)
– תעודת זהות
– 2 תמונות פספורט (יש שם תא צילום אבל מומלץ לא להסתמך על זה)
– אמצעי תשלום (בכל זאת, מדובר בהרבה כסף…)
– כרטיס טיסה 

אם נותרו יותר מ-48 שעות עד למועד הטיסה:

לשם הוצאת דרכון זמני, עליכם לגשת בשעות קבלת קהל לאחת מהלשכות של רשות האוכלוסין וההגירה, להסביר את המצב אליו נקלעתם ולבקש לקבל תור בהקדם האפשרי. הוצאת דרכון זמני בלשכה תעלה 405 ש"ח לאדם מעל גיל 18 ו- 210 ש"ח לקטין מתחת לגיל 18.

שימו לב!

  • בשביל הוצאת דרכון זמני, נדרשת נוכחות פיזית של האדם המבקש אותו. כלומר, בן\בת הזוג לא יכולים לבצע את התהליך עבורכם. 
  • במידה ומדובר בקטין, הוא חייב בליווי אחד ההורים. במידה ומדובר בהורים שאינם נשואים על פי רישומי משרד הפנים יהיה צורך בנוכחות שני ההורים. 
  • על מנת לא לאחר לטיסה שלכם, מומלץ להגיע מספיק זמן לפני שעת הטיסה. למרות שמדובר בפרוצדורה דיי מהירה, לעיתים עשוי להיות עומס וזה יכול לקחת זמן. 
  • דבר אחר שחשוב לזכור! כשמו כן הוא-דרכון זמני! לכן, עליכם לגשת לחדש את הדרכון מיד עם חזרתכם לארץ.

כמה דברים שממש כדאי לשים אליהם לב לפני הטיסה:

  • תוקף של חצי שנה לפחות- על הדרכון שלכם להיות בתוקף לפחות חצי שנה קדימה. ישנן מדינות שזהו תנאי הכרחי כדי להיכנס אליהן. שימו לב שאתם בודקים את יתרת תוקף הדרכון של כל בני המשפחה. 

  • תקינות הדרכון- חשוב לוודא שהדרכון שלכם תקין ושהוא אינו קרוע או מנותק חלקית מהכריכה.

  • צו עיכוב יציאה מהארץ- לפני שאתם ממהרים לדלג לסיבה הבאה כי אתם בטוחים שזה לא נוגע אליכם, דעו שזה יכול לקרות לכולם! למעשה, זו סיבה דיי נפוצה שבגינה הרבה אנשים מפספסים טיסות. למשל, בגין חוב שלא שולם לכביש שש (בעוד ייתכן שמדובר בחוב שאפילו לא ידעתם שהוא קיים). לכן, מופרך ככל שזה נשמע, מומלץ לפני הטיסה לוודא שאין לכם צו עיכוב יציאה. ניתן לבדוק האם קיים נגדכם צו עיכוב יציאה מהארץ באתר של רשות האוכלוסין וההגירה.

  • היכרות עם אשרות הכניסה של מדינת היעד- לכל מדינה יש דרישות שונות. חשוב לבדוק מהן הדרישות במדינה אליה אתם טסים, ולוודא שאתם עומדים בהן. למשל, אנשים שטסים לדרום אפריקה צריכים לוודא שיש להם לפחות שני עמודים ריקים בדרכון לטובת החותמות של שלטונות ההגירה בדרום אפריקה. לא מעט נוסעים שטסו לדרום אפריקה עם דרכון מלא, גילו זאת בדרך הקשה, כשנאלצו לחזור על עקבותיהם חזרה לארץ הקודש…מידע נוסף על רשימת הדרישות לפי מדינות תוכלו למצוא כאן.
הנפקת דרכון ישראלי

שאלות ותשובות נפוצות בנוגע להוצאת או חידוש דרכון:

מתי כדאי לי לרוץ לחדש את הדרכון?

  • אם הוא פג תוקף או עומד לפוג תוקף בעוד חצי שנה (כן,כן. חצי שנה! יש מדינות שכדי להכנס אליהן חייבים שיהיה בדרכון תוקף של חצי שנה לפחות)
  • אם הדרכון שלכם נגנב\ אבד או הושחת. (מכירה אישית כמה אנשים שקיבלו ברקס בשדה בגלל דרכון קרוע).
  • אם כל הדפים בדרכון שלכם מלאים (בלי לפתוח עיניים או משהו…אבל סחטיין!) 

האם חייבים לקבוע תור או שאפשר להגיע גם בלי?

ניתן להגיע ללא תור, אך מומלץ שלא משום שאתם עשויים לחכות שם המון זמן עד שיקבלו אתכם. קדימות תינתן לאלו שהזמינו תור מראש.

האם אפשר להגיע כל המשפחה יחד תחת אותו התור בלשכה?

לא. לשם הוצאת דרכון או חידוש דרכון יש לקבוע תור לכל אדם בנפרד. רצוי לנסות לקבוע תורים בסמיכות זה לזה.

תוך כמה זמן אקבל את הדרכון?

הדרכון יגיע בדואר רשום תוך 2-4 שבועות.

מה עושים עם ויזה שנמצאת בדרכון הישן?

מביאים את הדרכון הישן אתכם לטיסה בנוסף לדרכון החדש שלכם.

מהן שעות הפעילות להוצאת דרכון זמני בנתב"ג?

העמדה בנתב"ג פועלת בימים ראשון-חמישי בכל שעות היממה
בימי שישי ובערבי חג עד השעה 14:00
במוצאי שבת או בצאת חג מהשעה 21:00
העמדה נמצאת בדרום מזרח בניין טרמינל 3 בקומה השנייה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pocket
שיתוף ב email

יכול לעניין אותך גם




2 תגובות

  1. מירו דן הגב

    דרכון ביומטרי זה לא דבר טוב אבל תודה על שלימדתם אותי איך להנפיק דרכון

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן